Elektrische Motorrijtuigen van de

Belgische spoorwegen

Reeks 03, types 80-82-83 en 80m 'Break'
Rollend materiaal
Medio 2022 zijn er nog 139 motorrijtuigen in dienst. Volledige buitendienststelling voorzien : 2034
 

Algemeen De MR80 was origineel tweeledig. Het middenrijtuig werd later bijgevoegd.

De 414 te Merelbeke - 2014

De gemoderniseerde 380 te Saint-Ghislain - 2010
Bouwjaar tweeledig
Bouwjaar tussenrijtuig

1991 - 1993
1980
-
1982
-
1983
-
Type
Nummering
MR 80
301 - 335
MR 82
336 - 370
MR 83
371 - 440
Totaal
Effectief 35 35 70 140
As indeling, kast :
bij constructie 1980 - 1983
met middenrijtuig 1991
Bo'Bo'+2'2' - tweeledig
Bo'Bo'+2'2'+2'2' - drieledig
Totale lengte bij constructie 1980 - 1983
met middenrijtuig 1991
50150mm
76160mm
Totale lengte 1 deel
Breedte
Afstand tussen draaistellen
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-koppeling
Hoogte rail-dak
Hoogte rail-panto
Wieldiameter
Eénuurvermogen
Maximum snelheid
Maximum versnelling
Tarra per reiziger
Minimum boogstraal
Massa
25075mm Bx en ABDx rijtuig ; 24950mm B middenrijtuig
2900mm
18200mm Bx en ABDx rijtuig ; 18110mm B middenrijtuig
2800mm Bx en ABDx rijtuig ; 2560mm B middenrijtuig
3625mm
4190mm
4392mm
motorwielen : 1010mm ; loopwielen : 950mm
1400kW ; Specifiek : 7,9kW/t
160km/h
op horizontale baan tussen 0 en 50km/h : 54cm/sec²
450kg
beladen : 125m; ledig : 90m
ledig : 152ton; beladen : 177ton
Mechanisch Gedeelte
Bouwers
Construction Ferroviares et Metallique
Tussenrijtuig : BN, Bombardier
Bekleding : CW Mechelen
Aantal plaatsen tweeledig
A
B
Staanplaatsen
Bx
0
99
30
ABDx
32
40
24
Totaal
32
139
54
Totaal 129 96 225
Aantal plaatsen drieledig
A
B
Staanplaatsen
Bx
0
99
30
B
0
83
30
ABDx
32
40
24
Totaal
32
222
84
Totaal 129 113 96 338
Aantal plaatsen drieledig gemoderniseerd
A
B
Staanplaatsen
Bx
0
-
-
B
0
-
-
ABDx
32
-
24
Totaal
32
216
94
Totaal       342
Remming
- Automatische rem, geregeld door EP centrale, die zelf vanuit de stuurposten elektrisch bedient wordt.
- Pneumatische rem, gecombineerd met recuperatierem op tractievoertuig.
Remming door middel van:
- Schijfremmen
Koppeling
- Schroefkoppeling tussen de rijtuigen
- Automatische (verwarmde) GF koppeling op de fronten
Acclimatisatie
- Alleen luchtverwarming door middel van pulserende lucht
- Schuifraampjes
- Enkel airco in de stuurposten na modernisatie
Elektrisch Gedeelte
Tractieuitrusting
Bouwers
Tractiesturing
Stroomafnemer / Aantal
ACEC Charleroi
Twee hakkers met thyristoren, elektronisch gestuurd.
Faiveley / 1
Tractiemotoren
Type
Aantal
Eénuurvermogen
Doorlopend vermogen
Ophanging
Aslagers van de motor
Overbrenging
Tandwielverhouding
AE231S, Zelfventilerend
4
350kW
310kW
Volledig opgehangen op drie punten
Rol en kogellagers
Elastisch; type Secheron van BBC
3,173 (92/29)
Hulptoestellen
Motor-compressor
Type motor
Vermogen
Type compressor
Cilinders
Trappen
Afvoerdruk
Debiet
AVK-GMR 180.5 B8
7,32kW
241VB
2
2
9bar
770l/min
Statische omvormer in het ABDx rijtuig
Ingangsspanning
Vermogen
Uitgangsspanningen

3kVDC
36kW
110VDC voor de batterij
2x30VDC voor de recuperatie rem
Statische omvormer in het B rijtuig
Ingangsspanning
Vermogen
Uitgangsspanningen
3kVDC
3kW
110VDC voor de batterij en 220VAC/50Hz
Batterijen
ABDx rijtuig
Type
Aantal
Vermogen/Spanning
Middenrijtuig
Type
Aantal
Vermogen/Spanning
<
Cadmium-Nikkel
75
140Ah/110V; 220Ah in de gemoderniseerde
<
Cadmium-Nikkel
75
70Ah/110V
Opmerkingen
- De bijnaam Break voor dit motorrijtuig werd niet toevallig gekozen. Men wou namelijk voor de nieuwe generatie motorstellen volledig 'breken' met het verleden wat betreft comfort en gebruiksgemak.
- Het gebruiksgemak lag vooral in de nieuwe volautomatische koppeling tussen de motorstellen waarbij de bestuurder volledig autonoom en zonder tussenkomst van een rangeerder zijn motorrijtuigen zelf kon
  koppelen of ontkoppelen.
- Deze koppeling, een GF-koppeling, zorgt voor de mechanische, pneumatische en elektrische verbinding tussen de motorstellen en is genoemd naar zijn fabrikant. Deze werd overgenomen in 1998 door Schwab   Verkehrstechnik AG, dat ondertussen in handen is van Faiveley Transport.
- Ondertussen bestaan er wel reeds koppelstukken die de verscheidene oude en nieuwe motorstellen enkel mechanisch kunnen koppelen in geval van nood...